پلوس جلو
پلوس جلو
پلوس جلو
پلوس جلو
پلوس جلو

پلوس جلو

نیروی تولید شده توسط موتورخودرو، از طریق گیربکس و دیفرانسیل ( که وظیفه تنظیم دور چرخ ها را به عهده دارد) ، توسط میله ای بنام پلوس از داخل دیفرانسیل به دو چرخ خودرو انتقال می‌یابد . وظیفه پلوس انتقال حرکت دورانی از گیربکس به چرخ‌ها است. با توجه به شرایط حرکت خودرو پلوس تحت اثر نیرو های مختلف قرار می‌گیرد. در خودروهای امروزی به علت قرارگیری موتور به صورت عرضی، باعث شده است تا محل قرارگیری گیربکس در یک سمت خودرو باشد لذا برای انتقال حرکت دورانی از گیربکس به چرخ ها از پلوس‌هایی با طول کوتاه و بلند ) پلوس سمت راست (استفاده می‌گردد .

پلوس چرخ جلو

 
نیروی تولید شده توسط موتورخودرو، از طریق گیربکس و دیفرانسیل ( که وظیفه تنظیم دور چرخ ها را به عهده دارد) ، توسط میله ای بنام پلوس از داخل دیفرانسیل به دو چرخ خودرو انتقال می‌یابد .
وظیفه پلوس انتقال حرکت دورانی از گیربکس به چرخ‌ها است. با توجه به شرایط حرکت خودرو پلوس تحت اثر نیرو های مختلف قرار می‌گیرد. در خودروهای امروزی به علت قرارگیری موتور به صورت عرضی، باعث شده است تا محل قرارگیری گیربکس در یک سمت خودرو باشد لذا برای انتقال حرکت دورانی از گیربکس به چرخ ها از پلوس‌هایی با طول کوتاه و بلند ) پلوس سمت راست (استفاده می‌گردد . 

پلوس چرخ,پلوس چرخ جلو,پلوس چرخ عقب,پلوس چرخ 206,پلوس چرخ پژو,پلوس چرخ عقب پژو,پلوس چرخ سمند,پلوس چرخ عقب سمند,پلوس چرخ جلو سمند

مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه : 

 پلوس قطعه ایمنی خودرو و مشمول ردیابی ایران خودرو است. این قطعه‌ از قطعات سیستم انتقال قدرت خودرو است که برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های خودرو به کار رفته و در محور جلوی خودرو قرار دارد و از یک طرف به دیفرانسیل و از سمتی دیگر به چرخ‌های خودرو متصل است.
چرخش دیفرانسیل خودرو از طریق اتصال پلوس به چرخ‌ها منجر به چرخیدن آنها می‌شود. جنس میله پلوس باید به نحوی انتخاب شود که اولاً در مقابل گشتاورهای پیچشی وارده بر آن مقاومت داشته و نشکند و ثانیاً از سختی بالایی برخوردار باشد.

 

 اجزای مجموعه پلوس :

 1-میله اصلی    2- گردگیرها   3- مهره سر پلوس   4- بست‌های حلقه‌ای و تسمه‌ای  5- بلبرینگ پلوس  6- خار فنری  7- ضامن مهره سر پلوس  8-پیچ


نحوه رانندگی و استفاده از خودرو مستقیماً بر طول عمر پلوس تأثیر دارد. ساده‎ترین راه پی بردن به خرابی پلوس ، شنیدن صدای تق تق از چرخ‎های خودرو است. در برخی موارد خرابی پلوس در ابتدا با گیرکردن فرمان در هنگامی که آن را تماماً به چپ یا راست پیچیده شده مشخص می‌شود. همچنین هنگام حرکت خودرو و در سرعت ‌بالا اگر احساس کردید که اتاق خودرو و یا دسته‌ی دنده خودرو دچار لرزش شده است ، برای بازدید پلوس خودرو به یکی از نمایندگی‎های مجاز مراجعه نمائید. 

 

مهم ترین عوامل خرابی پلوس :

پاره شدن گردگیرها
رانندگی با دنده اشتباه
رها کردن ناصحیح کلاج و ضربه ناگهانی به خودرو
ترمزهای بی جا و استفاده ناصحیح از ترمز دستی
بکسل کردن وسیله یا خودرو  با وزن سنگین و بیش از  ظرفیت مجاز
ترمز زدن های پیاپی به خاطر سرعت بیش از حد
نگه‌داشتن فرمان حتی به مدت اندک در انتهای چرخش فرمان مخصوصاً در دور زدن‌ها.

 

نکاتی در خصوص تعویض و تعمیر پلوس:

a)    هنگام باز کردن پلوس، خودرو حتماً باید خاموش باشد.
b)    قبل از جدا کردن پولوس از دیفرانسیل باید روغن دنده را تخلیه گردد. 
c)    زمانی که می‌خواهید پولوس را تعمیر کنید مراقب کاسه نمد باشید زیرا آسیب رسیدن به آن باعث روغن ریزی می‌شود. 
d)    جهت تعویض و تعمیر پلوس به نمایندگی‌های مجاز ایساکو مراجعه کنید.

 

مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:

•    ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
•    منطبق با استانداردهای اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرو
•    انجام آزمون‌های کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دوره‌ای در طول مدت قرارداد.
•    تحت کنترل داشتن فرایند ساخت نظارت دقیق بر تولید و بسته بندی 
•    بازرسی محموله قبل از دریافت
•    بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو

پلوس چرخ,پلوس چرخ جلو,پلوس چرخ عقب,پلوس چرخ 206,پلوس چرخ پژو,پلوس چرخ عقب پژو,پلوس چرخ سمند,پلوس چرخ عقب سمند,پلوس چرخ جلو سمند

ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد :

•    عدم گارانتی و ضمانت قطعه 
•    وجود صدای ناهنجار در زمان چرخاندن فرمان
•    احتمال  قفل شدن چرخ‌ها
•     احتمال از دست دادن کنترل و هدایت خودرو