درب جلوچپ
front door_l.h.
دربهای جانبی (درب جلو سمت چپ)
سختترین قسمت طراحی یک خودرو، طراحی بدنه آن است.درب خودرو جزو قطعات بدنه خودرو محسوب میشود ، درب، علاوه بر ورودی سرنشین ، زیبایی خودرو و ایمنی سرنشینان ، برای زیبایی نمای داخلی خودرو نیز بسیار کاربرد دارد .پنل بیرونی یا پوسته درب بخش قابل مشاهده درب است و با چندین نقطه جوش به یک قاب درب متصل شده است.
مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه :
دربهای خودرو به تنهایی عملکردی ندارند ولی برخی قطعات و مکانیزمهای خودرو مثل شیشه و شیشه بالابر، قفلهای برقی / مکانیکی، کلیدهای کنترل شیشه بالابر و آینه و دسته سیم و تزئینات مثل رودری به روی آن نصب میگردد.
روی قطعات بدنه سوراخها و شیارهایی قرار دارد که محل نصب قطعات فوق است. محل و ابعاد این سوراخ و شیارها بسیار مهم هستند.
شکل، فرم و ابعاد بسیار مهم هستند بنابراین برای ساخت این قطعات از ورقهای کششی با کیفیت بالا ، و قالبها و دستگاههای بسیار گران قیمت استفاده شده است. جهت جلوگیری از ایجاد سر و صدای اضافی، از موادی به نام سیلر برای درزگیری قطعات استفاده میشود. جنس این سیلر باید به نحوی باشد که در طول مدت استفاده خشک و کنده نشوند.
مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:
• ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
• مطابق استانداردهای اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرو
از آنجائیکه قطعات بدنه عمدتاً فلزی هستند ، لذا باید مقاومت خوبی در برابر زنگزدگی داشته باشند. به این منظور یک لایه رنگ آستری با تکنولوژی پیچیدهای به نام ED (Electro Deposition) روی آن قرار میگیرد و سپس روی این لایه را رنگ کرده و در کوره، پخت رنگ و آستری در شرایط کنترل شده انجام میشود. یکنواختی ضخامت رنگ، کیفیت و ظاهر خوب، پوشش دهی قطعات با اشکال پیچیده، امکان تولید انبوه در تولید پیوسته، پایین بودن درصد ضایعات رنگ و میزان خروج مواد فرار و نا چیز بودن خطر آتش سوزی در حین پوشش دهی از مزایای دیگر استفاده از روش غوطه وری الکتریکی یا همان ED است.
• لایه آستری و رنگ خودرو باید از چسبندگی، ضخامت و استحکام لازم برخوردار باشند تا علاوه زنگزدگی، حتی با برخورد شن و ماسه، و یا خم شدن به راحتی کنده نشود. یکنواختی ضخامت رنگ، کیفیت و ظاهر خوب، پوشش دهی قطعات با اشکال پیچیده
• استفاده از ورقهای فولادی مرغوب
• سیلر کاری دقیق جهت جلوگیری از سر و صدا
• وزن دقیق قطعه
• انجام آزمونهای کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دورهای در طول مدت قرارداد.
• تحت کنترل داشتن فرایند ساخت نظارت دقیق بر تولید و بسته بندی
• بازرسی محموله قبل از دریافت
• بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو
ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد
• عدم گارانتی و ضمانت قطعه
• احتمال خوردگی و پوسیدگی
• ریزش و عدم پایداری رنگ
• احتمال استفاده از انواع آسترهای بیکیفیت در تولید
• عدم یکنواختی ضخامت رنگ و در بیشتر موارد کاهش ضخامت رنگ جهت ارزانسازی قطعه
• وجود عیوب ظاهری مثل پوست پرتقالی و شرّه کردن رنگ
• استحکام ضعیف قطعه به دلیل استفاده از ورقهای نازک و سبک جهت ارزان سازی قطعه