Example
Example

رینگ موتور

پیستون خودرو برای انجام وظیفه خود نیاز به حرکت با کمترین اصطکاک درون سیلندر دارد . رینگ‌ پیستون این شرایط را برای سیلندر فراهم می‌کند ، پیستون روی بدنه خود شیارهایی دارد که برای قرار گرفتن رینگ‌ها تعبیه شده است. رینگ‌ها با قرار گرفتن در محل مشخص، فاصله‌ای بین پیستون ایجاد کرده و حرکت پیستون درون سیلندر را با حداقل اصطکاک ایجاد می‌کنند. وظیفه اصلی رینگ پیستون عایق‌بندی کامل سیلندر و پیشگیری از استهلاک بیشتر سیلندر و پیستون است . رینگ پیستون نیاز به مقاومت بالا در برابر ضربات و تماس مداوم و مقاومت گرمایی بالا دارد. به همین دلیل این قطعه از فلزی مقاوم به گرما و ضربه ساخته می شود.

رینگ پیستون


پیستون خودرو برای انجام وظیفه خود نیاز به حرکت با کمترین اصطکاک درون سیلندر دارد . رینگ‌ پیستون این شرایط را برای سیلندر فراهم می‌کند ، پیستون روی بدنه خود شیارهایی دارد که برای قرار گرفتن رینگ‌ها تعبیه شده است.
 رینگ‌ها با قرار گرفتن در محل مشخص، فاصله‌ای بین پیستون ایجاد کرده و حرکت پیستون درون سیلندر را با حداقل اصطکاک ایجاد می‌کنند. 
وظیفه اصلی رینگ پیستون عایق‌بندی کامل سیلندر و پیشگیری از استهلاک بیشتر سیلندر و پیستون است . رینگ پیستون نیاز به مقاومت بالا در برابر ضربات و تماس مداوم و مقاومت گرمایی بالا دارد. به همین دلیل این قطعه از فلزی مقاوم به گرما و ضربه ساخته می شود.

 

مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه : 

وظایف رینگ پیستون : 

  • هدایت روغن درون سیلندر و پیشگیری از نفوذ آن به محفظه احتراق
  • عایق بندی محفظه احتراق و پیشگیری از نشت مخلوط سوخت و گاز از اطراف پیستون
  • پیشگیری از نفوذ دود درون محفظه احتراق به سطح پایین پیستون  
  • کاهش تماس بین پیستون و جداره سیلندر تا جای ممکن
  • پیشگیری از اصطکاک سطوح پیستون و جداره سیلندر و ممانعت از فرسودگی و سایش بیش از حد این دو بخش
  • انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر که دمای پایین تری دارد به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای این قطعات و بالا رفتن استهلاک آن‌ها

انواع رینگ‌های پیستون :                1- روغنی     2-  فشاری

تعداد رینگ‌های در هر پیستون از سه تا هفت عدد متغیر است که بسته به نوع موتور و تراکم مورد نظر در آن تعیین می‌شود. 

 

معایب احتمالی رینگ ها :

1-     خط برداشتن : به دلیل ورود گرد و غبار به سیلندر و وجود ذرات ریز در روغن ایجاد می شود .
2-     چسبندگی به سیلندر : این چسبندگی به سیلندر و یا در شیار پیستون پیش می آید که در اثر حرارت زیاد و کم بودن خلاصی در دهانه رینگ و شیار پیستون به وجود خواهد آمد .
3-     شکستن رینگ : به دلیل خلاصی زیاد در شیار پیستون ، لقی طولی غیر مجاز میل لنگ ، گشاد شدن بیش از حد سیلندر به وجود می آید.
4-    ساییدگی رینگ : بر اثر کار زیاد باعث فرار کمپرس ، روغن سوزی و کم شدن قدرت موتور و زود جوش آوردن موتور می گردد .

 

مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:

•    ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
•    منطبق با استانداردهای خودروساز مادر 
•    دارای تائیدیه از آزمایشگاههای معتبر خودروسازان یا آزمایشگاه‎های واجد صلاحیت و دارای تائیدیه سازمان ملی استاندارد ایران
•    استفاده از مواد مناسب و منطبق با طراحی انجام شده 
•    انجام آزمون‌های کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دوره‌ای در طول مدت قرارداد.
•    تحت کنترل داشتن فرایند ساخت
•    بازرسی محموله قبل از حمل
•    بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو

 

ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد:
•    روغن سوزی موتور
•    کم شدن قدرت موتور  
•    عملکرد ناصحیح موتور و صدای غیر عادی موتور 
•    کاهش شتاب و کشش خودرو 
•    آسیب رسیدن به محفظه بوش