Example
Example

ضربه گیر دسته موتور

دسته موتور وسیله‌ مهار ارتعاشات، تکان‌ها و ضربه‌های موتور است و وظیفه تحمل وزن موتور خودرو را هم بر عهده دارد. دسته‌ موتور نقش تکیه‌گاه موتور را بازی می‌کند تا موتور به کمک آن با تعادل و ثبات بیشتر وظایف خود را انجام دهد موتور با دسته موتور به بدنه‌ خودرو محکم می‌شود. موتور در اثر ضربه‌های ناشی از رها شدن کلاچ یا درگیر شدن آن و خلاص شدن تایر‌ها به دلیل اتصال به بقیه قسمت ها علاقه زیادی به تکان‌های جانبی پیدا می‌کند تا این انرژی را دفع کند. این تکان‌ها معمولا به شکل گشتاورهای پیچشی هستند. تنها بخشی که می‌توان این گشتاورهای را تحمل کند شاسی خودرو است. اما در صورت محکم شدن کامل بدنه به شاسی، فشار زیادی به شاسی و موتور وارد می‌شود. برای کنترل این فشار، حالتی انعطاف‌پذیر در محل اتصال موتور و شاسی ایجاد می‌شود. در واقع دسته‌ موتور موظف است ضمن ایجاد توازن در دو دسته ارتعاشات وارده به خودرو که ناشی از جاده و عملکرد موتور هستند، فشار وارده به شاسی را نیز کاهش دهد.

ضربه‌گیرهای دسته موتور (دسته موتور)

 
دسته موتور وسیله‌ مهار ارتعاشات، تکان‌ها و ضربه‌های موتور است و وظیفه تحمل وزن موتور خودرو را هم بر عهده دارد. دسته‌ موتور نقش تکیه‌گاه موتور را بازی می‌کند تا موتور به کمک آن با تعادل و ثبات بیشتر وظایف خود را انجام دهد موتور با دسته موتور به بدنه‌ خودرو محکم می‌شود. 
موتور در اثر ضربه‌های ناشی از رها شدن کلاچ یا درگیر شدن آن و خلاص شدن تایر‌ها به دلیل اتصال به بقیه قسمت ها علاقه زیادی به تکان‌های جانبی پیدا می‌کند تا این انرژی را دفع کند. این تکان‌ها معمولا به شکل گشتاورهای پیچشی هستند. تنها بخشی که می‌توان این گشتاورهای را تحمل کند شاسی خودرو است. اما در صورت محکم شدن کامل بدنه به شاسی، فشار زیادی به شاسی و موتور وارد می‌شود. برای کنترل این فشار، حالتی انعطاف‌پذیر در محل اتصال موتور و شاسی ایجاد می‌شود. در واقع دسته‌ موتور موظف است ضمن ایجاد توازن در دو دسته ارتعاشات وارده به خودرو که ناشی از جاده و عملکرد موتور هستند، فشار وارده به شاسی را نیز کاهش دهد.

مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه : 

دسته ‎موتورها مشمول ردیابی ایران خودرو بوده و از مواد لاستیکی با ترکیب و فرمول خاصی ساخته می‌شود . این قطعه باید نیروی ارتعاشی ناشی از حرکت خودرو را در خود جذب کنند و در عین حال از استحکام در برابر پارگی و فشار هم برخوردار باشند. چنانچه مواد بوش از لاستیک‎های بی‌کیفیت و یا نامرغوب باشد، در مقابل ضربه استحکام نداشته و به سادگی پاره می‌شوند. نکته مهم دیگر که در عملکرد آن مؤثر است، سختی لاستیک است. سختی لاستیک در محدوده خاصی قرار دارد.لاستیک‌هایی که خیلی نرم باشند، به راحتی پاره شده و لاستیک‌هایی که خیلی سخت باشند، ارتعاشات را به اتاق منتقل می‌کنند.
دسته موتور‌ها دارای یک بخش آهنی هم هستند. لاستیک توسط چسب مخصوصی به قطعه فلزی می‎چسبد. چنانچه جنس این چسب مناسب نباشد، لاستیک به راحتی از فلز جدا شده و قطعه عملکرد مناسب نخواهد داشت. 

 

وظایف این قطعه را می‌توان اینگونه خلاصه کرد:

1. تحمل وزن موتور
2. جذب ارتعاشات ناشی از احتراق مخلوط سوخت و گاز در موتور
3. پیشگیری از حرکت بیش از حد موتور در اثر نیروهای وارده از جاده
4. جلوگیری از حرکت شدید موتور در زمان‌های شتاب‌گیری یا ترمز گرفتن
5. کنترل تکان‌های جانبی موتور خودرو در زمان عبور از دست‌انداز

 

مهمترین عاملی که منجر به خرابی این قطعه می شود، وارد شدن فشار بیش از حد به آن است. این فشار مضاعف، می تواند ناشی از دست اندازهای غیراستاندارد و تیک آف یا هر شرایط غیرمعمول دیگری باشد. به طور کلی هر نوع حرکتی که منجر به لگد اندازی موتور شود، آسیب دیدن دسته موتور را در پی خواهد داشت.
عامل دوم، نامرغوب بودن جنس آن است.
عامل سوم خرابی ، تنظیم نبودن این قطعه و عدم قرارگیری صحیح در جای خود، بعد از انجام تعمیرات است.

 

مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:

•    ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
•    انطباق با استاندارد و مشخصات فنی ایران خودرو
•    استفاده از مواد مرغوب 
•    انجام آزمون‌های کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دوره‌ای در طول مدت قرارداد.
•    تحت کنترل داشتن فرایند ساخت نظارت دقیق بر تولید و بسته بندی 
•    بازرسی محموله قبل از دریافت
•    بسته‎بندی، شرایط نگهداری و حمل و نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو

ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد :

•    عدم گارانتی و ضمانت قطعه 
•    احتمال کنده شدن لاستیک از فلز
•    احتمال پارگی لاستیک 
•    عمر و دوام پائین
•    لرزش و سر و صدای زیاد 
•    کاهش تعادل خودرو