Example
Example

لنت ترمز

لنت بخشی از سیستم ترمز هر خودروست. در هر خودرویی، شکل‌گیری نیروی اصطکاک باعث ایست و کاهش شتاب می‌شود. لنت همان قطعه‌ای است که کار شکل‌دهی نیروی اصطکاک را مقدور می‌کند. نیروی اصطکاک تولیدی از سوی لنت‌ها به‌کمک دیسک ترمز، باعث می‌شود که خودرو آرام‌تر حرکت کند یا کاملا بایستد. به‌عبارت دقیق‌تر، برای اصطکاک نیاز به سایش در سیستم ترمز وجود دارد و لنت‌ها این کار را به عهده می‌گیرند.

علت تعویض لنت ترمز چیست؟

همان‌طور که گفته شد، از لنت ترمز برای توقف و کاهش شتاب استفاده می‌شود؛ این یعنی استهلاک مداوم. بدیهی است که بعد از فرسودگی زیاد نیاز به تعویض به‌میان می‌آید. باید تعویض لنت ترمز را جدی بگیرید چون هر چقدر که فرسودگی این قطعات بیشتر باشد، مدت‌زمان لازم برای توقف خودرو هم بالاتر می‌رود. قدرت ترمزها تاحد زیادی وابسته به همین لنت‌هاست.

پس اگر لنت‌ها وضعیت مناسبی نداشته باشند، پدال ترمز هم به‌اندازه کافی سفت نخواهد بود یا پایین‌تر از جای همیشگی‌اش قرار می‌گیرد. در این‌صورت، به‌درستی عمل ترمزکردن را انجام نخواهید داد و ممکن است که دچار حادثه شوید. البته نمی‌توان گفت که عمر لنت‌ها برای هر خودرو دقیقا چقدر است. نوع خودرو، جایی که در آن معمولا خودرو را می‌رانید(آسفالت است، پرفراز و نشیب است؟) و شیوه رانندگی می‌تواند روی طول عمر لنت‌ها اثر بگذارد. از آب‌وهوا و تاثیرات آن روی سلامت لنت هم نمی‌توان غافل شد. با این حال، حسابی سرانگشتی با در نظرگرفتن عمر متوسط لنت‌های ترمز نشان می‌دهد که این قطعه در حدود 80 هزار کیلومتر عمر می‌کند.

نکات مهمی که درباره لنت ترمز باید بدانید

برای اینکه وضعیت لنت ترمز را بررسی کنید و همه‌چیز تحت‌کنترل‌تان باشد، خوب است که هر 15 هزار کیلومتر نگاهی به آن داشته باشید و به مکانیک مراجعه کنید. علائم و نشانه‌هایی که حکایت از نیاز به تعویض لنت ترمز دارند هم در ادامه مطرح شده است:

– روشن‌شدن چراغ هشدار ترمز به شما می‌گوید که باید اوضاع ترمز و لنت‌ها را بررسی کنید.

– اتمام لنت ترمز همراه با ایجاد صدایی در سیستم ترمز است. پس اگر صدایی می‌شنوید، احتمالا آهی از نهاد لنت‌ها بلند شده یا کاملا تمام شده‌اند.

– اگر کل خودرو یا پدال ترمز به لرزش درمی‌آید هم نیاز به بررسی وضعیت لنت‌ها وجود دارد.

– قدرت ترمز هم با آسیب‌دیدن لنت‌ها یا فرسودگی‌شان کاهش می‌یابد.

انواع لنت ترمز

لنت ترمز انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم:

  •  لنت ارگانیک
  •  لنت فلزی و نیمه‌فلزی
  •  لنت سرامیکی
  •  لنت زینتری

لنت ارگانیک

لنت‌های ارگانیک از جنس فیبر و رزین هستند. این لنت‌ها نرم‌اند و صدای زیادی به‌وجود نمی‌آورند. البته باید دقت کنید که خاکی که تولید می‌کنند زیاد است و فرسودگی آنها هم نسبتا سریع رخ می‌دهد.

لنت فلزی و نیمه‌فلزی

لنت‌های فلزی و نیمه‌فلزی از انواع لنت ترمز هستند که دوام و قدرت زیادی دارند. انتقال گرما هم در آنها به شکلی موثر و عالی انجام می‌شود. مزیتی که لنت‌های فلزی و نیمه‌فلزی دارند، این است که برای بیشتر خودروها مناسب به‌شمار می‌آیند. لنتی که نیمه‌فلزی است، حدود 30 تا 60 درصد (شاید هم کمی بیشتر) فلز دارد. البته باید بدانید که این دسته از لنت‌ها یعنی فلزی‌ها و نیمه‌فلزی‌ها صدای زیادی تولید می‌کنند و اثراتی منفی روی روتر ترمز دارند؛ فرسودگی روتر از جمله نتایج حضور لنت‌های این‌مدلی است.

لنت سرامیکی

بیشتر بخش‌های تشکیل‌دهنده لنت‌های سرامیکی از جنس فیبر مسی و سرامیک است. فیبر مسی موجود در لنت‌های این‌مدلی باعث هدایت گرما می‌شود و به ایجاد اصطکاک بیشتر کمک شایانی می‌کند. سروصدای لنت‌های سرامیکی بسیار اندک است و حتی می‌توان گفت که بیشتر مواقع، کاملا بی‌صدا هستند. گردوغبار کمی هم ایجاد می‌کنند و می‌توان از آنها در آب‌وهوای مختلف و شرایط رانندگی گوناگون (مثلا در مسیرها و جاده‌هایی با شرایط متنوع) بهره برد.

لنت زینتری

لنت‌های زینتری مخصوص خودروهای مسابقه هستند. یعنی اگر خودرویی عادی دارید، نباید دور و بر این دسته از لنت‌ها آفتابی شوید چون به کارتان نمی‌آیند. به‌عبارت بهتر، اگر از لنت زینتری برای یک خودروی معمولی استفاده کنید، قدرت ترمزگرفتن‌تان پایین می‌آید. ناگفته نماند که عمر زینتری‌ها هم اندک است و زود دچار خردگی می‌شوند.

 

بهترین لنت ترمز چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین لنت ترمز چه مشخصاتی دارد؟‌ می‌دانید؟ لنت‌ها باید در مقابل گرما و دمای بالا مقاومت خوبی داشته باشند. اگر بنا باشد که در مجاورت هوای گرم، لنت خاصیت خود را از دست بدهد، کلاه‌تان پس معرکه خواهد بود و باید مدام به‌دنبال تعویض باشید. اگر ضریب اصطکاک لنت‌ها بالا باشد هم مقاومت بهتری از خود نشان خواهند داد. درست است که لنت باید مقاوم باشد و ضریب اصطکاک خوبی از خود نشان بدهد اما لازم است که مواد سازنده آن نرمی کافی و مناسبی هم داشته باشند. اگر لنت به‌اندازه کافی نرم باشد، راحت‌تر روی دیسک می‌چسبد و ضمن اینکه سروصدای اندکی به‌وجود می‌آورد، عمرش بیشتر خواهد شد و گرد‌وغبار کمتری هم به آن می‌چسبد.