Example
Example

ماهک دسته دنده

میل رابط دنده کوتاه جزو قطعات گیربکس محسوب می شود ، میل ماهک رابط دنده با حرکت دسته دنده ، میل ماهک را به حرکت در می آورد . عملکرد این میله‌ که از جنس فلزی ( 2 نوع ، میل رابط کوتاه و میل رابط بلند ) می باشد براساس نوع گیربکس متفاوت است . مکانیزم آن می‌تواند دستی ، الکتریکی ، خلائی و یا هیدرولیکی باشد . در خودروهای امروزه بیشتر از مکانیزم دستی و الکتریکی بهر گیری می شود . در حالت دستی و با حرکت دست راننده به حرکت در می آید و در این حالت همچنین تعداد میل ماهک و تعداد دنده‌ها متغییر است ولی در مکانیزم الکترومغناطیسی حرکت میل ماهک بر اساس قطعه‌ای الکترو مغناطیسی در گیربکس، موجب حرکت می‌شود.

میل رابط دنده (ماهک)

میل رابط دنده کوتاه جزو قطعات گیربکس محسوب می شود ، میل ماهک رابط دنده با حرکت دسته دنده ، میل ماهک را به حرکت در می آورد . عملکرد این میله‌ که از جنس فلزی ( 2 نوع ، میل رابط کوتاه و میل رابط بلند ) می باشد براساس نوع گیربکس متفاوت است . مکانیزم آن می‌تواند دستی ، الکتریکی ، خلائی و یا هیدرولیکی باشد .
 در خودروهای امروزه بیشتر از مکانیزم دستی و الکتریکی بهر گیری می شود . در حالت دستی و  با حرکت دست راننده به حرکت در می آید و در این حالت همچنین تعداد میل ماهک و تعداد دنده‌ها متغییر است ولی در مکانیزم الکترومغناطیسی حرکت میل ماهک بر اساس قطعه‌ای الکترو مغناطیسی در گیربکس، موجب حرکت می‌شود.

مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه : 

بعد از دسته‌دنده ، میل رابط دنده قرار دارد که از یک جهت به دسته‌دنده و از جهت دیگر به ماهک وصل شده ‌است . معمولا در تقسیم دنده از 3 نوع میل رابط استفاده می شود  (2 میل رابط کوتاه و 1 میل رابط بلند) .

 

انواع حرکت میل ماهک دنده :

1-    دستی
2-    الکتریکی
3-    خلائی
4-    هیدرولیکی

 

روش دستی

در روش دستی، تعویض دنده توسط راننده خودرو انجام و بسته به نوع خودرو  ممکن است تعداد متفاوتی دنده وجود داشته باشد ،  به‌عنوان مثال در یک خودرو 4 سرعته ، سه میل ماهک دنده وجود دارد که یکی از آن‌ها جهت جابه‌جایی کشویی دنده 1 و 2 و میل ماهک دوم برای جابه‌جایی کشویی دنده 3 و 4 و میل ماهک سوم جهت دنده عقب به‌کار می‌رود .

 

روش الکتریکی

اساس کار این روش بر روابط الکترومغناطیسی استوار است ، بدین ترتیب که در این نوع جعبه‌دنده‌ها مگنت‌هایی با هسته‌های آهنی وجود دارند که با ماهک‌ها در ارتباط هستند. تعدادی سیم‌پیچ نیز در جعبه‌دنده قرار دارند و صرفا یکی از این سیم‌پیچی‌ها دارای جریان الکتریکی و انرژی بوده و مسیر جریان سایر سیم‌پیچی‌ها مسدود است.

 

نشانه های خرابی میل رابط دنده :

1-    شل شدن دسته دنده
2-    بد جا رفتن ، سفت شدن و گیر کردن دنده
3-    بیرون پریدن دنده و دچار خلاصی شدن و جا نرفتن دنده 

ایرادات میل رابط دنده :

1-    اتصال میله‌های رابط تعویض دنده ، خراب و گیر کرده است .
2-    میله‌های رابط تعویض دنده ، خمیده یا ساییده شده است .

 

مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:

•    ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
•    منطبق با استانداردهای اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرو
•    انجام آزمون‌های کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دوره‌ای در طول مدت قرارداد.
•    تحت کنترل داشتن فرایند ساخت نظارت دقیق بر تولید و بسته بندی 
•    بازرسی محموله قبل از دریافت
•    بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو

 


ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد :

  • عدم گارانتی و ضمانت قطعه 
  • احتمال بد جا رفتن ، سفت شدن و گیر کردن دنده
  • احتمال پریدن دنده و دچار خلاصی شدن دنده 
  • احتمال ساییدگی و خمیدگی و خرابی زودهنگام قطعه