Example
Example

واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر در واقع وظیفه‌ کمپرس کردن موتور و عایق‌بندی آن را برعهده دارد. به‌نحوی که با درزگیری دقیق بین بلوک سیلندر و سرسیلندر، مانع از خروج سوخت و گاز از محفظه احتراق شده و نفوذ آب و روغن به داخل آن می‌شود. واشر بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار می‌گیرد و محفظه‌ احتراق را به فضایی مختص سوخت و گاز تبدیل می‌کند. عملکرد صحیح و بی‌نقص واشر به تراکم کامل و به‌موقع سوخت و هوا درون محفظه‌ احتراق کمک می‌کند و منجر به انفجار بهینه‌ آن‌ها می‌شود. همچنین با جلوگیری از خروج فشار ناشی از انفجار حرکت پیستون به‌سمت پایین سیلندر را راحت‌تر می‌سازد.

واشرسرسیلندر

 
واشر سرسیلندر در واقع وظیفه‌ کمپرس کردن موتور و عایق‌بندی آن را برعهده دارد. به‌نحوی که با درزگیری دقیق بین بلوک سیلندر و سرسیلندر، مانع از خروج سوخت و گاز از محفظه احتراق شده و نفوذ آب و روغن به داخل آن می‌شود. واشر بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار می‌گیرد و محفظه‌ احتراق را به فضایی مختص سوخت و گاز تبدیل می‌کند. عملکرد صحیح و بی‌نقص واشر به تراکم کامل و به‌موقع سوخت و هوا درون محفظه‌ احتراق کمک می‌کند و منجر به انفجار بهینه‌ آن‌ها می‌شود. همچنین با جلوگیری از خروج فشار ناشی از انفجار حرکت پیستون به‌سمت پایین سیلندر را راحت‌تر می‌سازد.

مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه : 

 

جنس واشر سرسیلندر:

واشر سرسیلندر نیز مانند دیگر قطعات موتور از جنسی مقاوم به گرما، حرارت بالا و فشار و ضربات زیاد ساخته می‌شود. این قطعه همچنین باید قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد تا بتواند وظیفه‌ عایق‌بندی موتور و سرسیلندر را به‌خوبی انجام دهد. بنابراین آن را از ورقه‌ها یا لایه‌های فلزی نرم و مواد انعطاف‌پذیر (پلیمر) و نسوز می‌سازند. 

 

واشرهای سرسیلندر  بر اساس مواد استفاده شده در آن به انواع زیر تقسیم‎بندی می‎شود:

- الاستومریک
- فولادی چند لایه با روکش پلییمری
- مسی
- کامپوزیتی

 

واشر سرسیلندر ممکن است دچار معایبی شود که سوختن یا نیم‌سوز شدن آن را در پی داشته باشد.

•    تاب پیدا کردن سرسیلندر؛
•    ترک‌خوردگی سرسیلندر؛
•    شل بودن پیچ‌های سرسیلندر؛
•    گرم شدن بیش از اندازه موتور؛
•    اشتباه بستن پیچ‌های واشر سرسیلندر و سرسیلندر و عدم تنظیم گشتاور مناسب آن‌ها.

عوامل موثر بر خرابی واشرسرسیلندر :

•    کم‌شدن آب رادیاتور.
•    مسدود شدن مجرای عبور آب.
•    رسوب کردن یا نقص سیستم خنک کننده و فن.
•    تاب خوردن و به هم پیچیدن شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور.
•    نقص و خرابی ترموستات.
•    رانندگی‌های طولانی مدت در ترافیک‌های سنگین و فشار زیاد به موتور در فصل گرما.
•    نقص در عملکرد واتر پمپ و گردش ناقص و نادرست آب.

 

علائم سوختگی و نیم‌سوز شدن واشرسیلندر:

•    دیر روشن شدن موتور خودرو و پس از سرد شدن موتور.
•    لرزیدن موتور پس از روشن شدن و خروج دود سفید از آن.
•    متورم شدن و باد کردن شیلنگ های متصل به رادیاتور.
•    ورود روغن داخل مخزن رادیاتور.
•    کم شدن بی‌دلیل آب رادیاتور .
•    شنیدن صدای غیرطبیعی شبیه به شرشر آب از پشت داشبورد خودرو.

 

مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:

•    ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
•    منطبق با استاندارد ملی ایران
•    منطبق با استانداردهای خودروساز مادر 
•    دارای تائیدیه از آزمایشگاههای معتبر خودروسازان یا آزمایشگاه‎های واجد صلاحیت و دارای تائیدیه سازمان ملی استاندارد ایران
•    استفاده از مواد مناسب و منطبق با طراحی انجام شده 
•    انجام آزمون‌های کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دوره‌ای در طول مدت قرارداد.
•    تحت کنترل داشتن فرایند ساخت
•    بازرسی محموله قبل از حمل
•    بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو

ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد:

-    نشت آب به محفظه احتراق
-    تاب خوردن سرسیلندر
-    ترکیدن سرسیلندر
-    گرم شدن بیش از حد موتور 
-    جوش آوردن موتور
-    نشت روغن به داخل آب رادیاتور
-    کم شدن شتاب و کشش خودرو