بسته بندی و هولوگرام

هولوگرام ایساکو

هرگاه محصولی دربین مصرف كنندگان , صاحب اعتبار و اعتماد میگردد و به لحاظ كیفیت از فروش بالایی برخوردار میشود , عده‌ای سودجو با كپیكردن محصول ازنظر ظاهر و نه ازنظر كیفیت بدنبال درآمدهای كلان بوده و این امر در كوتاه مدت اعتبار محصول را لكه‌دار میكند . برای جلوگیری از این پیشامد راه حلی نو در كشورهای پیشرفته طرح گردیده است كه عبارت است از استفاده از برچسب‌های سه بعدی لیزری ( هولوگرام ) . استفاده از این برچسب‌ها راهی جدید و عملی است كه تحت اختیار محدود كشورهای پیشرفته میباشد كه با ارائه حق ثبت مالكیت تجاری محصول امكان چاپ این برچسب‌ها را مهیا میسازد و چون تنها دارندگان ثبت مالكیت تجاری امكان چاپ را دارند كپی برداری برای سودجویان غیرممكن میگردد .

لذا برای شركت‌هایی كه در امر صادرات فعال هستند و یا محصولات آنها در كشور نیز از معروفیت بسیار بالایی برخوردار است , استفاده از این برچسب‌ها لازم و ضروری به نظر میرسد چراكه مصرف كنندگان اعتبار این برچسب‌ها را میدانند و به محصولاتی كه برچسب‌های هولوگرام دارند اعتماد میكنند .

امروزه تقلب و كپیبرداری یكی از معضلات اقتصادی روبه رشد با سرعتی سرسام‌آور در جهان است .

برخی از اقلامی كه تقلب میشوند عبارتند از :اسناد اعتباری و اوراق بهادار و بورس , چك , كارت‌های اعتباری , گذرنامه , نرم‌افزارهای رایانه‌ای , قطعات الكتریكی و الكترونیكی , قطعات یدكی اتومبیل و ماشین‌آلات صنعتی , مواد اولیه صنعتی و ساختمانی , مواد آرایشی , پوشاك , انواع بلیت‌ و …

لذا این باور وجود دارد كه باید محصولات را از تقلب محافظت كرده و به آنها اصالت و رسمیت بخشید و برچسب‌های سه بعدی هولوگرام یكی از راه‌های اثبات شده جهانی برای جلوگیری از اینگونه تقلبها میباشد .

::

معرفی برچسب هولوگرام

برچسب‌های هولوگرام یا تمام نگار ( برچسب امنیت ) محصولی اپتیكی هستند كه با الصاق به كالاهای تولیدی و اسناد و مدارك و كارت‌های شناسایی , امنیت و اعتبار آنها را تضمین مینماید .این برچسب‌ها وقتی در نور دیده میشوند تصاویر براق و رنگینی را نمایان میسازند كه با تغییر زاویه نور تابشی رنگ‌های بكار رفته در تصویر تغییر مینماید . این بازی رنگ‌ها جلوه خاصی به تصویر میدهد . نكته جالب توجه در این پدیده اپتیكی نمایانی بعد سوم تصویر است كه با عكسبرداری معمولی امكان‌پذیر نمیباشد . چاپ این برچسب‌ها با روش متداول صورت نمیگیرد و قابل كپیبرداری نبوده و در ساخت آنها از تكنیك‌های اپتیكی و نور لیزر استفاده میشود .

برای اینكه مشخص شود چگونه الصاق برچسب‌های هولوگرام از تقلب جلوگیری میكنند , به چند مورد عمده اشاره میشود :

تصاویر برچسب‌های هولوگرام حتی با جدیدترین روشهای كپی و اسكن رنگی قابل كپیبرداری نمیباشند .

برخلاف روشهای مختلف چاپ و تكثیر كه در دنیا وجود دارد تكنولوژی هولوگرام در سطح دنیا محدود است .

بسته به نوع چسب مورد استفاده , انتقال یا جدا كردن برچسب از محل الصاق شده مشكل و در بعضی موارد غیرممكن میباشد .

دربعضی از موارد حتی میتوان با ایجاد رمزهای نامرئی در نور عادی , هولوگرام با درجه امنیت بسیار بالا در اختیار مصرف كننده قرار داد ( Hidden Image ) .

تولید كنندگان هولوگرام میبایستی عضو اتحادیه بین‌المللی سازندگان هولوگرام IHMA ) International Hologram Manufacturers Association ) در لندن باشند . لذا هولوگرام‌های تولید شده توسط شركت‌هایی كه عضو این اتحادیه باشند در این اتحادیه ثبت میشوند كه به این ترتیب جلوی هرگونه تقلب و تكثیر مجدد بدون مجوز صاحب امتیاز هولوگرام گرفته خواهد شد .

برای تهیه فیلم لیزری ( تهیه MASTER ) ادوات اپتیكی در محل‌های خاص چیده میشوند كه با كوچكترین جابجایی ادوات اپتیكی برای ثبت لیزری , تصویر نهایی دچار تغییرات ظاهری میشود . لذا خلق مجدد یك تصویر بدون هیچگونه تغییر نسبت به تصویر اول حتی برای تولیدكننده اصلی هولوگرام نیز غیرممكن میباشد . لذا تهیه تصویر مجدد كه بر روی ورقه‌های نیكلی تهیه میشود بسیار مشكل میباشد و قابل كپیكردن نمیباشد .

::

مزایای استفاده از برچسب هولوگرام

 

غیر قابل كپی بودن

تكنیك‌های جدید كپی رنگی و اسكنرهای كامپیوتری امنیت چاپ را در موارد حفاظتی مورد تهدید قرار میدهند . درصورتیكه كپیبرداری از برچسب‌های هولوگرام بدلیل هزینه‌های گزاف تجهیزات و ملزومات و نیز دقت بالای تولید غیر ممكن میباشد .

تناسب با انواع كاربرد

برچسب‌های هولوگرام در شكل‌ها و طرح‌های مختلف قابل تولید هستند كه این امر كاربرد آنها را برای محدوده وسیعی از محصولات , اسناد و مدارك امكان‌پذیر مینماید .

سهولت كاربرد

این محصول به آسانی بر روی كالاها نصب میشود و جلوه خاص رنگین و نمای سه بعدی آن در نور براحتی توسط بیننده قابل تشخیص است . با بهره‌گیری از ویژگیهای خاص هولوگرام از قبیل نمایانی بعد سوم تصویر , غیر قابل كپی بودن و جلوه خاص آن در نور میتوان درجه اعتبار كالاها و صحت اسناد را تصدیق نمود .

اقتصادی بودن

با توجه به ضرر و زیانی كه از تقلب متوجه تولیدكنندگان میشود استفاده از هولوگرام كاملا اقتصادی خواهد بود . بطوركلی هزینه‌ای كه صرف تولید هولوگرام میشود بسیار كمتر از ضرر ناشی از كالای غیر اصل است .

::

انواع برچسب هولوگرام

 

۳D هولوگرام

تصویر لیزری یك جسم سه بعدی در فضا

۲D/3D هولوگرام

تلفیق چند تصویر دوبعدی در عمق‌های مختلف

استدیوگرام

تلفیق چند فریم متوالی از یك جسم یا مدل سه بعدی

هولوگرام Filter Image

ایجاد رمز و تصویر نامرئی در برچسب و رویت آن بوسیله نور ماورای بنفش یا فیلتر مخصوص . مورد مصرف در اسناد دولتی و اسكناس

هولوگرام Dot Matrix

ایجاد تصویر بوسیله نقاط بهم فشرده

UVهولوگرام با استفاده از

تصویر مخفی با استفاده از نور UV قابل مشاهده است .

و …

::

ویژگی های برچسب امنیت(هولوگرام) ایساكو

تصاویرهولوگرام های ایساكو حتی با جدیدترین روشهای كپی و اسكن رنگی قابل كپی برداری نمی باشند.

بسته به نوع چسب مورداستفاده،انتقال و یا جداكردن برچسب از محل الصاق شده غیرممكن می باشد.

ضدسرقت بودن: هنگامی كه هولوگرام بر روی سطحی چسبانده می شوداز آن لحظه به بعدغیرقابل سرقت می شودبه این معنی كه هرگونه تلاش برای جابه جا كردن و یا كندن باعث معدوم و مخدوش شدن هولوگرام شده و استفاده مجدداز آن برای سطوح دیگر غیر ممكن می گردد.

:: از خرید قطعه بدون هولوگرام ، هولوگرام مخدوش و یا بسته‌‌بندی باز شده خودداری فرمایید ::

شركت ایساكو با بهره‌گیری از تكنولوژی روز برای اولین بار در ایران اقدام به طراحی و تهیه برچسب جدید امنیتی‌ای نموده‌ است كه در آن لیبل و هولوگرام با هم تلفیق گردیده و قابل كپی برداری نمیباشد. این امر در جهت امنیت بسیار بالای قطعات صورت گرفته و هولوگرام جدید ایساكو كه بر روی لیبل طراحی گردیده دارای طرح UV متفاوت میباشد. هم اكنون ایساكو در حال به ‌كارگیری این طرح در جهت توزیع قطعات خود میباشد .

تعریف بسته بندی

در بر گرفتن محصولات ، اقلام و یا بسته ها در یك كیسه ،نایلون،جعبه ،قوطی و یا فرم دیگری از ظروف كه بتواند یكی از اعمال عمده زیر را انجام دهد:

 

  • در بر گرفتن كالا برای حمل و نقل و استفاده از محصول
  • محافظت از كالا در برابر شرایط محیط خارجی از جمله فشار ، رطوبت ، ضربه، حرارت ، نور و …..
  • انتقال اطلاعات: بسته باید اطلاعات دقیقی از محتویات و محصول داخل خود را بیان كند.
  • سهولت استفاده كننده: بسته بندی باید به گونه ای باشد كه مصرف كننده بتواند براحتی از محصول استفاده كند ، فرم باز كردن در ، ایمنی مصرف، تقسیم كردن محصول استفاده دوباره از بسته و سهولت حمل و ………..
  • جذب در بازار: در حقیقت بسته نقش فروشنده محتوای خود را ایفا می كند ،بدین منظور بسته باید بتواند ماهیت محتوای خود و روش استفاده از آن را تشریح كند، همچنین باید دقیقا نشانگر كیفیت كالا و گسترش دهنده شهرت تولید كننده (توزیع كننده) باشد.

بسته بندی معمولا به سه شكل انجام می شود كه عبارتند از :

 

  • بسته بندی تكی (اصلی) :

    كه ضمن دارا بودن تمامی خصوصیات ذكر شده برای تعریف یك بسته بندی ، ویژه مصرف كننده نهایی است و به آن بسته بندی مصرفی نیز گفته می شود.

  • بسته بندی گروهی :

    در این نوع بسته بندی تعدادی از بسته بندی های تكی دركنار هم پیچیده و بسته بندی می شوند تاعلاوه برمحافظت بیشتر ،تسهیلات لازم برای حمل و نقل و انبار كردن كالافراهم شود.

  • بسته بندی حمل و نقلی :

    به بسته بندی تعدادی از بسته های گروهی گفته می شود، این بسته بندی حفاظت بیشتری از قطعات در حین حمل و نقل زمینی ، هوایی و یا دریایی به عمل می آورد

 

::   ویژگی های اصلی بسته بندی مناسب برای ایساكو

 

  • بسته بندی باید ضمن حفظ كیفیت كالا ، آن را در برابر عوامل مخرب از جمله گرد و غبار ، رطوبت و …. حفظ نماید.
  • بسته بندی باید به نحوی باشد كه به سهولت باز شده در حداقل زمان ، قطعه در دسترس مصرف كننده قرار گیرد.
  • از نظر ارگونومی و مقاومت ( سایز، وزن و ضخامت )مطابق با استاندارد اداره مهندسی بسته بندی ایساكو (تلفیقی از استاندارد GALIA و شرایط بسته بندی ایران خودرو باشد.)
  • قابلیت باز یافت داشته باشد.
  • قابل تهیه در بازار ایران باشد.
  • از نظر قابلیت شمارش و انبارداری تسهیلات كافی را فراهم آورد.
  • از نظر ابعاد مطابق با ابعاد وسایل حمل و نقل استاندارد بوده و طبق مقررات حمل و نقل جاده ای ایران حمل و تحویل شود.
  • بسته بندی باید حاوی اطلاعات خوانا و كافی باشد.
  • بسته بندی ها باید طبق ضوابط ایمنی ایساكو ، داخل وسایل نقلیه مهار گردند.

 

ملزومات و عملیات بسته بندی

 

۱٫ انواع بسته ها

 

::   كارتن قهوه ای با چاپ سیلك و فلوتهای : A,B,C,E

جعبه های موجود به دو نوع ۳ لایه و ۵ لایه تقسیم می شوند كه با توجه به میزان آسیب پذیری كالاها و وزن آنها و نیز مسافتی كه كالا جابه جا می گردد مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  • مقوای ۳ لایه : از دو لایه كاغذ یا مقوای لاینر كه از بالا و پایین به یك كاغذ یا مقوای فلوت دار چسبیده اند،تشكیل شده است.
  • مقوای ۵ لایه : از سه لایه كاغذ یا مقوای لاینر و دو لایه كاغذ یا مقوای فلوت دار كه به طور یك در میان بهم چسبیده اند، تشكیل شده است.

 

انواع فلوت و نحوه انتخاب آن

به طور كلی فلوتها با توجه به ارتفاع،جنس،ضخامت،گرماژو … به ۴گروه كلی A,B,C,E تقسیم می شوند. (حالتهای سفارشی را نیز می توان درنظر گرفت)

::   انواع فلوت با توجه به ارتفاع و تعدادآن در هر متر مربع   ::

 

مقاومت به له شدگی تعداد كنگره در هر متر مربع ارتفاع كنگره بر حسب میلیمتر نوع فلوت
۴۰ ۱۲۵ تا ۱۰۵ ۷/۴ تا ۵/۴  A پهن
۵۷ ۱۸۵تا ۱۵۰ ۹/۲ تا ۱/۲ B باریك
۵۰ ۱۴۵ تا ۱۲۰  ۷/۳ تا ۵/۳ C متوسط
۱۴۰ ۳۲۰ تا ۲۹۰ ۵/۶ تا ۱/۱  E خیلی ریز

::    استاندارد كارتنها برای مسافتهای كمتر از ۵۰ كیلومتر    ::

نوع مقوا فلوت وزن ۱۰ دسیمتر مكعب كالا بر حسب كیلوگرم
سه لا C كمتر از ۴ كیلوگرم
سه لا C ۴ تا ۸ كیلوگرم
پنج لایه A , C ۸ تا ۱۵ كیلو گرم
پنج لایه C,C و C,A ۱۵ كیلو گرم به بالا

::   استاندارد كارتنها برای مسافتهای بیش تر از ۵۰ كیلومتر   ::

نوع مقوا  فلوت وزن ۱۰ دسیمتر مكعب كالا(بر حسب كیلوگرم)
پنج لایه C,A كمتر از ۴ كیلو گرم
پنج لایه C,A ۴تا ۸ كیلو گرم
پنج لایه C,C  ۸ تا ۱۵ كیلو گرم
پنج لایه C,A
پنج لایه C,C ۱۵ كیلو گرم به بالا
پنج لایه C,A

::   كارتن لمینتی

كارتنهای لمینتی نیز مانند كارتنهای قهوه ای باتوجه به وزن مظروف به دو نوع ۳ لایه و ۵ لایه تقسیم می شوند.با این تفاوت كه علاوه برلایه های فوق یك لایه مقوای ۲۵۰ گرمی(كه آرم ایران خودرو و ایساكو بر روی آن چاپ شده) بر روی اولین لایه خارجی لمینت شده است.

::   جعبه مقوایی

جعبه های موجود با توجه به وزن مظروف ۳۵۰، ۳۸۰ ، ۴۰۰ ،۴۱۰ ، ۴۵۰ و ۵۰۰ گرمی می باشند.

 

::   نایلون چاپی

نایلونهای چاپی كوچك و بزرگ برای بسته بندی تكی قطعات متداول است ، خصوصا برای قطعات كوچك و پلاستیكی مثل واشرها ، پیچها و ….. این نایلونها معمولا به روشهای مختلفی دربندی می شوند مثل : دوخت با منگنه ، برچسب زدن و دوخت حرارتی. جنس این نایلونها پلی اتیلن است و با توجه به ابعاد قطعه با عرضهای متفاوت موجود می باشند .

 

::   جعبه های چوبی (صندوق)

بسته بندی در جعبه های چوبی معمولا برای قطعات خیلی سنگین و یا بسته بندی حمل و نقلی كاربرد دارد. مثل میل لنگ، سیلندر، گیربكس و….. در این نوع بسته بندی باید به نكات زیر توجه كرد:

 

  • انتخاب نوع جعبه چوبی با توجه به شكل و وزن قطعه بسیار مهم است.
  • نصب برخی علائم تصویری هشدار دهنده روی جعبه چوبی الزامی است.
  • دربندی جعبه های چوبی باید محكم باشد.

 

۲٫ منگنه

منگنه ها اغلب از جنس آهن ، فولاد و با پوششی از قلع ، مس و یا سایر فلزات میباشند.

 

۳٫ چسبها

نوارچسبهای پلاستیكی ، فیلمهای نازك پلاستیكی آغشته به چسبهای آلی مصنوعی بوده و در ضخامت و عرضهای مختلفی تولید میشوند .هنگام استفاده از نوار چسبها از عدم وجود گرد و غبار روی بسته باید اطمینان حاصل نمود.

 

۴٫ برچسب رنگی اطلاعات قطعه (لیبل)

كه شامل اطلاعاتی نظیر شرح قطعه ، باركد ، علائم ایمنی ، نام خودرو و … می باشد.

 

۵٫ هولوگرام (برچسب امنیت ایساكو)

هولوگرام محصولی اپتیكی است كه با الصاق به كالاهای تولیدی و اسناد و مدارك امنیت و اعتبارآنها راتضمین می نماید.چاپ این برچسب به صورت متداول صورت نمی گیرد و قابل كپی برداری نبوده و در ساخت آنها ازتكنیكهای خاصی استفاده می كنند.

 

::   ویژگی های برچسب امنیت (هولوگرام)

 

  • تصاویرهولوگرام های ایساكوحتی با جدیدترین روشهای كپی و اسكن رنگی قابل كپی برداری نمی باشند.
  • بسته به نوع چسب مورداستفاده،انتقال و یا جداكردن برچسب از محل الصاق شده غیرممكن می باشد.
  • ضدسرقت بودن: هنگامی كه هولوگرام بر روی سطحی چسبانده می شوداز آن لحظه به بعدغیرقابل سرقت می شودبه این معنی كه هرگونه تلاش برای جابه جا كردن و یا كندن باعث معدوم و مخدوش شدن هولوگرام شده و استفاده مجدداز آن برای سطوح دیگر غیر ممكن می گردد.

 

۶-تسمه كشی

تسمه ها باعث می شوند كه استحكام بسته ها بیشتر شده و دربندی با كیفیت بهتر صورت گیرد.همچنین باعث مشخص شدن واحد بار،كاهش خطر دستبرد،استحكام جانبی در چیدمان و سهولت حمل و نقل می گردند.

 

::   اقلام بسته بندی

اقلام و لوازم جانبی بسته بندی شامل كیسه‌ها ، ورقهای كارتن ، تكیه گاهها و ……

می شوند.این اقلام معمولا برای جلوگیری از برخورد قطعات ، پر كردن فضای خالی و نهایتا حفظ كیفیت قطعه استفاده می شوند. اقلام عمده و متداول به شرح ذیل می باشند. ورق كارتن ، ورق فلوت ، ورق پلاستیكی ، ورق كاغذ كرافت ، ورق مقوا تو پر ، كاغذ روغنی یا مومی ، نایلون حبابدار ، كیسه پلاستیكی

 

::   جعبه پالتهای مخصوص ایساكو

جعبه پالتهای فلزی هستند كه به منظور حمل و ارسال محموله ها به كار می روند استفاده از این پالتها علاوه بر صرفه جوئی در هزینه بسته بندی تسهیلات زیادی را در كاهش ضایعات و كاهش زمان مونتاژ ایجاد می كند. از نمونه این پالتها می توان به پالتهای مخصوص حمل بخاری ،سپر ، رادیاتور ، جلو داشبورد و ….. اشاره كرد.

 

::   موارد استفاده از جعبه پالتها

 

  • تشكیل واحد بار از اقلام خرد و عمده ؛ كالاهایی كه شكل معین و مشخص ندارند و كالاهای شكننده.
  • انبار نمودن كالاها بوسیله قرار دادن جعبه پالت تا ارتفاع زیاد بر روی یكدیگر
  • تقلیل خطر سقوط كالاها و ایجاد سانحه در مواردی كه قرار است اقلام به صورت انباشته در انبار نگهداری شوند.
  • حمل و نقل یا انبار نمودن اقلامی كه تعادل پایدار بر روی پالت ندارند.

::   نمونه جعبه پالت‌های چوبی مورد استفاده در بسته‌بندی صادراتی

::   تخته پالتها( زیر پالتی)

تخته پالتها پایه های كم ارتفاع ، راست گوشه و غالبا سبك هستند كه زیر بسته ها قرار می گیرند . صفحات آنها از چوب طبیعی خشك شده و یا از صفحات مصنوعی چوبی و جنس پایه ها از چوب طبیعی خشك شده و یا از چوب ماسیو و یا از تخته چند لائی است كه به شكل مكعب مستطیل ساخته می شود.
paking03

::   محافظ ها

برای حفاظت قطعه در بسته بندی و در برابر عوامل گوناگونی نظیر فشار ، لرزش ،ضربه ،خوردگی و … از محافظهایی نظیر تقسیم كننده ها ،تكیه گاهها ، تقویتی ها و …. استفاده می گردد.

۱٫ تقسیم كننده ها(منقسم ها)

تقسیم كننده ها محافظهایی هستند كه برای تقسیم بندی فضای داخل جعبه استفاده می شوند. تقسیم كننده ها عمدتاً صفحات مقوایی هستند كه بسته به حساسیت قطعه در برابر فشارها یا ضربات وارده و یا بر حسب نوع چیده شدن در بسته به صورتهای گوناگونی فضای جعبه را تقسیم می نمایند و بدین وسیله از آسیب دیدگی قطعات به طرق مختلف جلوگیری می نمایند این تقسیم كننده ها در زیر نشان داده شده اند:

paking04

۲٫ تكیه گاه

تكیه گاهها معمولا از جنس چوب ، مقوا و فوم ساخته شده و در مواردی كه نیاز است قطعات با یكدیگر تماس نداشته و یا نیاز است كه قطعات در بسته ثابت بماند ، استفاده می شود و این كار باعث جلوگیری از تاب برداشتن قطعه می گردد. انواع تكیه گاهها در زیر نمایش داده شده اند:

paking05

۳٫ تقویتی ها

برای تقویت جعبه و حفاظت قطعه از فشار و ضربه های وارده ازآن استفاده می شود كه معمولا از جنس كاغذ ، مقوا، كارتن فلوت دار و غیره می باشد. نمونه ای از تقویتی ها در زیر آورده شده است:

paking06

۴٫ ضربه گیرها

ضربه گیرها موادی هستند كه به منظور تخفیف و از بین بردن صدمات ناشی از حركات، ضربات ، لرزشها و فشارهای طولانی مدت و …… در اطراف و یا محلهای خاصی از كالاهای حساس به آسیب دیدگی قرار می گیرند.

paking07

علائم تصویری در واقع دستورات حمل كالاهای بسته بندی شده می باشند و رعایت آنها از مقدمات حفاظت كالا محسوب می گردد. این علائم تصویری بهتر است كه روی جعبه و یا كارتن چاپ شوند در غیر اینصورت بوسیله بر چسب روی آنها چسبانده شوند و باید رنگ علائم سیاه باشد.علاوه بر آن هر كدام از علائم تصویری باید در محل مناسب خودش چاپ و یا چسبانده گردد

.

paking10

::   اسكین

در این بسته بندی كالا روی مقوا قرار می گیرد و سپس فیلم پلاستیكی كه در اثر حرارت نرم شده از بین تخلخل و سوراخهای ریز موجود یا ایجاد شده در مقوای زیر كالا بر روی مقوا مكش و كشیده می شود، در نتیجه فیلم پلاستیكی دقیقا دور تا دور و كلیه برجستگیها و فرورفتگی های كالا را پوشش می دهد .

 

::   بسته بندی در جعبه های چوبی

بسته بندی در جعبه های چوبی معمولا برای قطعات خیلی سنگین كاربرد داردمثل میل لنگ،سیلندر،گیربكس و …..

 

::   بسته بندی شیرینك پك

این نوع بسته بندی با نوعی فیلم پلاستیكی ضخیم و منقبض شده می باشد كه از مزایای این نوع بسته بندی می توان به استحكام ،زیبایی ، سبكی ، امكان تهیه مواد اولیه و ماشین آلات در داخل كشور اشاره نمود

 

::   بسته بندی گروهی قطعات یدكی

بسته بندی گروهی قطعات یدكی بعد از بسته بندی تكی قطعات انجام می شود.بسته بندی گروهی قطعات یدكی بسته بندی ثانویه ای است كه برای حمل و نقل آسان قطعات بسته بندی شده و سهولت نگهداری و موجودگیری(انبارگردانی )آنها صورت می گیرد. معمولا بسته های كوچك در اولویت بسته بندی گروهی قرار دارند،و بوسیله این بسته بندی پالت بندی و بسته بندی حمل و نقل قطعات تسهیل خواهد شد و نهایتا مجموعه این بسته بندیها حفظ كیفیت و كمیت قطعات را تا حدود زیادی تضمین نموده و جلوی ضایع شدن آنها را خواهد گرفت.

 

::   روشهای بسته بندی گروهی قطعات

روشهایی كه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرندعبارتند از:

 

  • بسته بندی در كارتنهایی موسوم به كارتن مادری(مقوای فلوت دار)
  • شیرینك پك: این نوع بسته بندی با نوعی فیلم پلاستیكی ضخیم و منقبض شده می باشد كه از مزایای این نوع بسته بندی می توان به استحكام ،زیبایی ، سبكی ، امكان تهیه مواد اولیه و ماشین آلات در داخل كشور اشاره نمود. از این روش برای بسته بندی برخی از قطعات یدكی استفاده می شود . به عنوان مثال شیشه های اتومبیل را با استفاده از محافظ های ساخته شده از فوم كه در لبه های آن قرار می گیرند ،شیرینگ می نمایند.

 

در جدول زیر ابعاد استاندارد كانتینرها قید شده است.

 

نوع حداكثرابعادخارجی به میلیمتر حداقل ابعادداخلی بدون عایق به میلیمتر
طول عرض ارتفاع طول عرض ارتفاع
۱A ۱۲۱۹۲ ۲۴۳۸ ۲۴۳۸ ۱۱۹۹۸ ۲۳۳۰ ۲۱۹۷
۱AA ۱۲۱۹۲ ۲۴۳۸ ۲۵۹۱ ۱۱۹۹۸ ۲۳۳۰ ۲۳۵۰
۱B ۹۱۲۵ ۲۴۳۸ ۲۴۳۸ ۸۹۳۱ ۲۳۳۰ ۲۱۹۷
۱BB ۹۱۲۵ ۲۴۳۸ ۲۵۹۱ ۸۹۳۱ ۲۳۳۰ ۲۳۵۰
۱C ۶۰۸۵ ۲۴۳۸ ۲۴۳۸ ۸۹۳۱ ۲۳۳۰ ۲۱۹۷
۱CC ۶۰۵۸ ۲۴۳۸ ۲۵۹۱ ۸۹۳۱ ۲۳۳۰ ۲۳۵۰
۱D ۲۹۹۱ ۲۴۳۸ ۲۴۳۸ ۸۹۳۱ ۲۳۳۰ ۲۱۹۷

::   روشهای چیدمان بسته ها

بسته ها باید به نحوی چیده شوند كه ضمن استفاده از حداكثر فضا، دارای ثبات جانی بوده و سالم به مقصد برسند ، در چیدمان بسته ها بر روی هم نباید بسته های زیرین له و خراب شوند. عدم چیدمان مناسب، حمل و نقل را دچار اشكال می نماید. در اشكال زیر نمونه ای از این چیدمانها ارائه شده است.
paking08

::   نمونه هایی ازنحوه تسمه كشی

paking09