بسته بندی و هولوگرام

هولوگرام ایساکو

هرگاه محصولی دربین مصرف کنندگان , صاحب اعتبار و اعتماد میگردد و به لحاظ کیفیت از فروش بالایی برخوردار میشود , عده‌ای سودجو با کپیکردن محصول ازنظر ظاهر و نه ازنظر کیفیت بدنبال درآمدهای کلان بوده و این امر در کوتاه مدت اعتبار محصول را لکه‌دار میکند . برای جلوگیری از این پیشامد راه حلی نو در کشورهای پیشرفته طرح گردیده است که عبارت است از استفاده از برچسب‌های سه بعدی لیزری ( هولوگرام ) . استفاده از این برچسب‌ها راهی جدید و عملی است که تحت اختیار محدود کشورهای پیشرفته میباشد که با ارائه حق ثبت مالکیت تجاری محصول امکان چاپ این برچسب‌ها را مهیا میسازد و چون تنها دارندگان ثبت مالکیت تجاری امکان چاپ را دارند کپی برداری برای سودجویان غیرممکن میگردد .

لذا برای شرکت‌هایی که در امر صادرات فعال هستند و یا محصولات آنها در کشور نیز از معروفیت بسیار بالایی برخوردار است , استفاده از این برچسب‌ها لازم و ضروری به نظر میرسد چراکه مصرف کنندگان اعتبار این برچسب‌ها را میدانند و به محصولاتی که برچسب‌های هولوگرام دارند اعتماد میکنند .

امروزه تقلب و کپیبرداری یکی از معضلات اقتصادی روبه رشد با سرعتی سرسام‌آور در جهان است .

برخی از اقلامی که تقلب میشوند عبارتند از :اسناد اعتباری و اوراق بهادار و بورس , چک , کارت‌های اعتباری , گذرنامه , نرم‌افزارهای رایانه‌ای , قطعات الکتریکی و الکترونیکی , قطعات یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات صنعتی , مواد اولیه صنعتی و ساختمانی , مواد آرایشی , پوشاک , انواع بلیت‌ و …

لذا این باور وجود دارد که باید محصولات را از تقلب محافظت کرده و به آنها اصالت و رسمیت بخشید و برچسب‌های سه بعدی هولوگرام یکی از راه‌های اثبات شده جهانی برای جلوگیری از اینگونه تقلبها میباشد .

::

معرفی برچسب هولوگرام

برچسب‌های هولوگرام یا تمام نگار ( برچسب امنیت ) محصولی اپتیکی هستند که با الصاق به کالاهای تولیدی و اسناد و مدارک و کارت‌های شناسایی , امنیت و اعتبار آنها را تضمین مینماید .این برچسب‌ها وقتی در نور دیده میشوند تصاویر براق و رنگینی را نمایان میسازند که با تغییر زاویه نور تابشی رنگ‌های بکار رفته در تصویر تغییر مینماید . این بازی رنگ‌ها جلوه خاصی به تصویر میدهد . نکته جالب توجه در این پدیده اپتیکی نمایانی بعد سوم تصویر است که با عکسبرداری معمولی امکان‌پذیر نمیباشد . چاپ این برچسب‌ها با روش متداول صورت نمیگیرد و قابل کپیبرداری نبوده و در ساخت آنها از تکنیک‌های اپتیکی و نور لیزر استفاده میشود .

برای اینکه مشخص شود چگونه الصاق برچسب‌های هولوگرام از تقلب جلوگیری میکنند , به چند مورد عمده اشاره میشود :

تصاویر برچسب‌های هولوگرام حتی با جدیدترین روشهای کپی و اسکن رنگی قابل کپیبرداری نمیباشند .

برخلاف روشهای مختلف چاپ و تکثیر که در دنیا وجود دارد تکنولوژی هولوگرام در سطح دنیا محدود است .

بسته به نوع چسب مورد استفاده , انتقال یا جدا کردن برچسب از محل الصاق شده مشکل و در بعضی موارد غیرممکن میباشد .

دربعضی از موارد حتی میتوان با ایجاد رمزهای نامرئی در نور عادی , هولوگرام با درجه امنیت بسیار بالا در اختیار مصرف کننده قرار داد ( Hidden Image ) .

تولید کنندگان هولوگرام میبایستی عضو اتحادیه بین‌المللی سازندگان هولوگرام IHMA ) International Hologram Manufacturers Association ) در لندن باشند . لذا هولوگرام‌های تولید شده توسط شرکت‌هایی که عضو این اتحادیه باشند در این اتحادیه ثبت میشوند که به این ترتیب جلوی هرگونه تقلب و تکثیر مجدد بدون مجوز صاحب امتیاز هولوگرام گرفته خواهد شد .

برای تهیه فیلم لیزری ( تهیه MASTER ) ادوات اپتیکی در محل‌های خاص چیده میشوند که با کوچکترین جابجایی ادوات اپتیکی برای ثبت لیزری , تصویر نهایی دچار تغییرات ظاهری میشود . لذا خلق مجدد یک تصویر بدون هیچگونه تغییر نسبت به تصویر اول حتی برای تولیدکننده اصلی هولوگرام نیز غیرممکن میباشد . لذا تهیه تصویر مجدد که بر روی ورقه‌های نیکلی تهیه میشود بسیار مشکل میباشد و قابل کپیکردن نمیباشد .

::

مزایای استفاده از برچسب هولوگرام

 

غیر قابل کپی بودن

تکنیک‌های جدید کپی رنگی و اسکنرهای کامپیوتری امنیت چاپ را در موارد حفاظتی مورد تهدید قرار میدهند . درصورتیکه کپیبرداری از برچسب‌های هولوگرام بدلیل هزینه‌های گزاف تجهیزات و ملزومات و نیز دقت بالای تولید غیر ممکن میباشد .

تناسب با انواع کاربرد

برچسب‌های هولوگرام در شکل‌ها و طرح‌های مختلف قابل تولید هستند که این امر کاربرد آنها را برای محدوده وسیعی از محصولات , اسناد و مدارک امکان‌پذیر مینماید .

سهولت کاربرد

این محصول به آسانی بر روی کالاها نصب میشود و جلوه خاص رنگین و نمای سه بعدی آن در نور براحتی توسط بیننده قابل تشخیص است . با بهره‌گیری از ویژگیهای خاص هولوگرام از قبیل نمایانی بعد سوم تصویر , غیر قابل کپی بودن و جلوه خاص آن در نور میتوان درجه اعتبار کالاها و صحت اسناد را تصدیق نمود .

اقتصادی بودن

با توجه به ضرر و زیانی که از تقلب متوجه تولیدکنندگان میشود استفاده از هولوگرام کاملا اقتصادی خواهد بود . بطورکلی هزینه‌ای که صرف تولید هولوگرام میشود بسیار کمتر از ضرر ناشی از کالای غیر اصل است .

::

انواع برچسب هولوگرام

 

۳D هولوگرام

تصویر لیزری یک جسم سه بعدی در فضا

۲D/3D هولوگرام

تلفیق چند تصویر دوبعدی در عمق‌های مختلف

استدیوگرام

تلفیق چند فریم متوالی از یک جسم یا مدل سه بعدی

هولوگرام Filter Image

ایجاد رمز و تصویر نامرئی در برچسب و رویت آن بوسیله نور ماورای بنفش یا فیلتر مخصوص . مورد مصرف در اسناد دولتی و اسکناس

هولوگرام Dot Matrix

ایجاد تصویر بوسیله نقاط بهم فشرده

UVهولوگرام با استفاده از

تصویر مخفی با استفاده از نور UV قابل مشاهده است .

و …

::

ویژگی های برچسب امنیت(هولوگرام) ایساکو

تصاویرهولوگرام های ایساکو حتی با جدیدترین روشهای کپی و اسکن رنگی قابل کپی برداری نمی باشند.

بسته به نوع چسب مورداستفاده،انتقال و یا جداکردن برچسب از محل الصاق شده غیرممکن می باشد.

ضدسرقت بودن: هنگامی که هولوگرام بر روی سطحی چسبانده می شوداز آن لحظه به بعدغیرقابل سرقت می شودبه این معنی که هرگونه تلاش برای جابه جا کردن و یا کندن باعث معدوم و مخدوش شدن هولوگرام شده و استفاده مجدداز آن برای سطوح دیگر غیر ممکن می گردد.

:: از خرید قطعه بدون هولوگرام ، هولوگرام مخدوش و یا بسته‌‌بندی باز شده خودداری فرمایید ::

شرکت ایساکو با بهره‌گیری از تکنولوژی روز برای اولین بار در ایران اقدام به طراحی و تهیه برچسب جدید امنیتی‌ای نموده‌ است که در آن لیبل و هولوگرام با هم تلفیق گردیده و قابل کپی برداری نمیباشد. این امر در جهت امنیت بسیار بالای قطعات صورت گرفته و هولوگرام جدید ایساکو که بر روی لیبل طراحی گردیده دارای طرح UV متفاوت میباشد. هم اکنون ایساکو در حال به ‌کارگیری این طرح در جهت توزیع قطعات خود میباشد .

تعریف بسته بندی

در بر گرفتن محصولات ، اقلام و یا بسته ها در یک کیسه ،نایلون،جعبه ،قوطی و یا فرم دیگری از ظروف که بتواند یکی از اعمال عمده زیر را انجام دهد:

 

  • در بر گرفتن کالا برای حمل و نقل و استفاده از محصول
  • محافظت از کالا در برابر شرایط محیط خارجی از جمله فشار ، رطوبت ، ضربه، حرارت ، نور و …..
  • انتقال اطلاعات: بسته باید اطلاعات دقیقی از محتویات و محصول داخل خود را بیان کند.
  • سهولت استفاده کننده: بسته بندی باید به گونه ای باشد که مصرف کننده بتواند براحتی از محصول استفاده کند ، فرم باز کردن در ، ایمنی مصرف، تقسیم کردن محصول استفاده دوباره از بسته و سهولت حمل و ………..
  • جذب در بازار: در حقیقت بسته نقش فروشنده محتوای خود را ایفا می کند ،بدین منظور بسته باید بتواند ماهیت محتوای خود و روش استفاده از آن را تشریح کند، همچنین باید دقیقا نشانگر کیفیت کالا و گسترش دهنده شهرت تولید کننده (توزیع کننده) باشد.

بسته بندی معمولا به سه شکل انجام می شود که عبارتند از :

 

  • بسته بندی تکی (اصلی) :

    که ضمن دارا بودن تمامی خصوصیات ذکر شده برای تعریف یک بسته بندی ، ویژه مصرف کننده نهایی است و به آن بسته بندی مصرفی نیز گفته می شود.

  • بسته بندی گروهی :

    در این نوع بسته بندی تعدادی از بسته بندی های تکی درکنار هم پیچیده و بسته بندی می شوند تاعلاوه برمحافظت بیشتر ،تسهیلات لازم برای حمل و نقل و انبار کردن کالافراهم شود.

  • بسته بندی حمل و نقلی :

    به بسته بندی تعدادی از بسته های گروهی گفته می شود، این بسته بندی حفاظت بیشتری از قطعات در حین حمل و نقل زمینی ، هوایی و یا دریایی به عمل می آورد

 

::   ویژگی های اصلی بسته بندی مناسب برای ایساکو

 

  • بسته بندی باید ضمن حفظ کیفیت کالا ، آن را در برابر عوامل مخرب از جمله گرد و غبار ، رطوبت و …. حفظ نماید.
  • بسته بندی باید به نحوی باشد که به سهولت باز شده در حداقل زمان ، قطعه در دسترس مصرف کننده قرار گیرد.
  • از نظر ارگونومی و مقاومت ( سایز، وزن و ضخامت )مطابق با استاندارد اداره مهندسی بسته بندی ایساکو (تلفیقی از استاندارد GALIA و شرایط بسته بندی ایران خودرو باشد.)
  • قابلیت باز یافت داشته باشد.
  • قابل تهیه در بازار ایران باشد.
  • از نظر قابلیت شمارش و انبارداری تسهیلات کافی را فراهم آورد.
  • از نظر ابعاد مطابق با ابعاد وسایل حمل و نقل استاندارد بوده و طبق مقررات حمل و نقل جاده ای ایران حمل و تحویل شود.
  • بسته بندی باید حاوی اطلاعات خوانا و کافی باشد.
  • بسته بندی ها باید طبق ضوابط ایمنی ایساکو ، داخل وسایل نقلیه مهار گردند.

 

ملزومات و عملیات بسته بندی

 

۱٫ انواع بسته ها

 

::   کارتن قهوه ای با چاپ سیلک و فلوتهای : A,B,C,E

جعبه های موجود به دو نوع ۳ لایه و ۵ لایه تقسیم می شوند که با توجه به میزان آسیب پذیری کالاها و وزن آنها و نیز مسافتی که کالا جابه جا می گردد مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  • مقوای ۳ لایه : از دو لایه کاغذ یا مقوای لاینر که از بالا و پایین به یک کاغذ یا مقوای فلوت دار چسبیده اند،تشکیل شده است.
  • مقوای ۵ لایه : از سه لایه کاغذ یا مقوای لاینر و دو لایه کاغذ یا مقوای فلوت دار که به طور یک در میان بهم چسبیده اند، تشکیل شده است.

 

انواع فلوت و نحوه انتخاب آن

به طور کلی فلوتها با توجه به ارتفاع،جنس،ضخامت،گرماژو … به ۴گروه کلی A,B,C,E تقسیم می شوند. (حالتهای سفارشی را نیز می توان درنظر گرفت)

::   انواع فلوت با توجه به ارتفاع و تعدادآن در هر متر مربع   ::

 

مقاومت به له شدگی تعداد کنگره در هر متر مربع ارتفاع کنگره بر حسب میلیمتر نوع فلوت
۴۰ ۱۲۵ تا ۱۰۵ ۷/۴ تا ۵/۴  A پهن
۵۷ ۱۸۵تا ۱۵۰ ۹/۲ تا ۱/۲ B باریک
۵۰ ۱۴۵ تا ۱۲۰  ۷/۳ تا ۵/۳ C متوسط
۱۴۰ ۳۲۰ تا ۲۹۰ ۵/۶ تا ۱/۱  E خیلی ریز

::    استاندارد کارتنها برای مسافتهای کمتر از ۵۰ کیلومتر    ::

نوع مقوا فلوت وزن ۱۰ دسیمتر مکعب کالا بر حسب کیلوگرم
سه لا C کمتر از ۴ کیلوگرم
سه لا C ۴ تا ۸ کیلوگرم
پنج لایه A , C ۸ تا ۱۵ کیلو گرم
پنج لایه C,C و C,A ۱۵ کیلو گرم به بالا

::   استاندارد کارتنها برای مسافتهای بیش تر از ۵۰ کیلومتر   ::

نوع مقوا  فلوت وزن ۱۰ دسیمتر مکعب کالا(بر حسب کیلوگرم)
پنج لایه C,A کمتر از ۴ کیلو گرم
پنج لایه C,A ۴تا ۸ کیلو گرم
پنج لایه C,C  ۸ تا ۱۵ کیلو گرم
پنج لایه C,A
پنج لایه C,C ۱۵ کیلو گرم به بالا
پنج لایه C,A

::   کارتن لمینتی

کارتنهای لمینتی نیز مانند کارتنهای قهوه ای باتوجه به وزن مظروف به دو نوع ۳ لایه و ۵ لایه تقسیم می شوند.با این تفاوت که علاوه برلایه های فوق یک لایه مقوای ۲۵۰ گرمی(که آرم ایران خودرو و ایساکو بر روی آن چاپ شده) بر روی اولین لایه خارجی لمینت شده است.

::   جعبه مقوایی

جعبه های موجود با توجه به وزن مظروف ۳۵۰، ۳۸۰ ، ۴۰۰ ،۴۱۰ ، ۴۵۰ و ۵۰۰ گرمی می باشند.

 

::   نایلون چاپی

نایلونهای چاپی کوچک و بزرگ برای بسته بندی تکی قطعات متداول است ، خصوصا برای قطعات کوچک و پلاستیکی مثل واشرها ، پیچها و ….. این نایلونها معمولا به روشهای مختلفی دربندی می شوند مثل : دوخت با منگنه ، برچسب زدن و دوخت حرارتی. جنس این نایلونها پلی اتیلن است و با توجه به ابعاد قطعه با عرضهای متفاوت موجود می باشند .

 

::   جعبه های چوبی (صندوق)

بسته بندی در جعبه های چوبی معمولا برای قطعات خیلی سنگین و یا بسته بندی حمل و نقلی کاربرد دارد. مثل میل لنگ، سیلندر، گیربکس و….. در این نوع بسته بندی باید به نکات زیر توجه کرد:

 

  • انتخاب نوع جعبه چوبی با توجه به شکل و وزن قطعه بسیار مهم است.
  • نصب برخی علائم تصویری هشدار دهنده روی جعبه چوبی الزامی است.
  • دربندی جعبه های چوبی باید محکم باشد.

 

۲٫ منگنه

منگنه ها اغلب از جنس آهن ، فولاد و با پوششی از قلع ، مس و یا سایر فلزات میباشند.

 

۳٫ چسبها

نوارچسبهای پلاستیکی ، فیلمهای نازک پلاستیکی آغشته به چسبهای آلی مصنوعی بوده و در ضخامت و عرضهای مختلفی تولید میشوند .هنگام استفاده از نوار چسبها از عدم وجود گرد و غبار روی بسته باید اطمینان حاصل نمود.

 

۴٫ برچسب رنگی اطلاعات قطعه (لیبل)

که شامل اطلاعاتی نظیر شرح قطعه ، بارکد ، علائم ایمنی ، نام خودرو و … می باشد.

 

۵٫ هولوگرام (برچسب امنیت ایساکو)

هولوگرام محصولی اپتیکی است که با الصاق به کالاهای تولیدی و اسناد و مدارک امنیت و اعتبارآنها راتضمین می نماید.چاپ این برچسب به صورت متداول صورت نمی گیرد و قابل کپی برداری نبوده و در ساخت آنها ازتکنیکهای خاصی استفاده می کنند.

 

::   ویژگی های برچسب امنیت (هولوگرام)

 

  • تصاویرهولوگرام های ایساکوحتی با جدیدترین روشهای کپی و اسکن رنگی قابل کپی برداری نمی باشند.
  • بسته به نوع چسب مورداستفاده،انتقال و یا جداکردن برچسب از محل الصاق شده غیرممکن می باشد.
  • ضدسرقت بودن: هنگامی که هولوگرام بر روی سطحی چسبانده می شوداز آن لحظه به بعدغیرقابل سرقت می شودبه این معنی که هرگونه تلاش برای جابه جا کردن و یا کندن باعث معدوم و مخدوش شدن هولوگرام شده و استفاده مجدداز آن برای سطوح دیگر غیر ممکن می گردد.

 

۶-تسمه کشی

تسمه ها باعث می شوند که استحکام بسته ها بیشتر شده و دربندی با کیفیت بهتر صورت گیرد.همچنین باعث مشخص شدن واحد بار،کاهش خطر دستبرد،استحکام جانبی در چیدمان و سهولت حمل و نقل می گردند.

 

::   اقلام بسته بندی

اقلام و لوازم جانبی بسته بندی شامل کیسه‌ها ، ورقهای کارتن ، تکیه گاهها و ……

می شوند.این اقلام معمولا برای جلوگیری از برخورد قطعات ، پر کردن فضای خالی و نهایتا حفظ کیفیت قطعه استفاده می شوند. اقلام عمده و متداول به شرح ذیل می باشند. ورق کارتن ، ورق فلوت ، ورق پلاستیکی ، ورق کاغذ کرافت ، ورق مقوا تو پر ، کاغذ روغنی یا مومی ، نایلون حبابدار ، کیسه پلاستیکی

 

::   جعبه پالتهای مخصوص ایساکو

جعبه پالتهای فلزی هستند که به منظور حمل و ارسال محموله ها به کار می روند استفاده از این پالتها علاوه بر صرفه جوئی در هزینه بسته بندی تسهیلات زیادی را در کاهش ضایعات و کاهش زمان مونتاژ ایجاد می کند. از نمونه این پالتها می توان به پالتهای مخصوص حمل بخاری ،سپر ، رادیاتور ، جلو داشبورد و ….. اشاره کرد.

 

::   موارد استفاده از جعبه پالتها

 

  • تشکیل واحد بار از اقلام خرد و عمده ؛ کالاهایی که شکل معین و مشخص ندارند و کالاهای شکننده.
  • انبار نمودن کالاها بوسیله قرار دادن جعبه پالت تا ارتفاع زیاد بر روی یکدیگر
  • تقلیل خطر سقوط کالاها و ایجاد سانحه در مواردی که قرار است اقلام به صورت انباشته در انبار نگهداری شوند.
  • حمل و نقل یا انبار نمودن اقلامی که تعادل پایدار بر روی پالت ندارند.

::   نمونه جعبه پالت‌های چوبی مورد استفاده در بسته‌بندی صادراتی

::   تخته پالتها( زیر پالتی)

تخته پالتها پایه های کم ارتفاع ، راست گوشه و غالبا سبک هستند که زیر بسته ها قرار می گیرند . صفحات آنها از چوب طبیعی خشک شده و یا از صفحات مصنوعی چوبی و جنس پایه ها از چوب طبیعی خشک شده و یا از چوب ماسیو و یا از تخته چند لائی است که به شکل مکعب مستطیل ساخته می شود.
paking03

::   محافظ ها

برای حفاظت قطعه در بسته بندی و در برابر عوامل گوناگونی نظیر فشار ، لرزش ،ضربه ،خوردگی و … از محافظهایی نظیر تقسیم کننده ها ،تکیه گاهها ، تقویتی ها و …. استفاده می گردد.

۱٫ تقسیم کننده ها(منقسم ها)

تقسیم کننده ها محافظهایی هستند که برای تقسیم بندی فضای داخل جعبه استفاده می شوند. تقسیم کننده ها عمدتاً صفحات مقوایی هستند که بسته به حساسیت قطعه در برابر فشارها یا ضربات وارده و یا بر حسب نوع چیده شدن در بسته به صورتهای گوناگونی فضای جعبه را تقسیم می نمایند و بدین وسیله از آسیب دیدگی قطعات به طرق مختلف جلوگیری می نمایند این تقسیم کننده ها در زیر نشان داده شده اند:

paking04

۲٫ تکیه گاه

تکیه گاهها معمولا از جنس چوب ، مقوا و فوم ساخته شده و در مواردی که نیاز است قطعات با یکدیگر تماس نداشته و یا نیاز است که قطعات در بسته ثابت بماند ، استفاده می شود و این کار باعث جلوگیری از تاب برداشتن قطعه می گردد. انواع تکیه گاهها در زیر نمایش داده شده اند:

paking05

۳٫ تقویتی ها

برای تقویت جعبه و حفاظت قطعه از فشار و ضربه های وارده ازآن استفاده می شود که معمولا از جنس کاغذ ، مقوا، کارتن فلوت دار و غیره می باشد. نمونه ای از تقویتی ها در زیر آورده شده است:

paking06

۴٫ ضربه گیرها

ضربه گیرها موادی هستند که به منظور تخفیف و از بین بردن صدمات ناشی از حرکات، ضربات ، لرزشها و فشارهای طولانی مدت و …… در اطراف و یا محلهای خاصی از کالاهای حساس به آسیب دیدگی قرار می گیرند.

paking07

علائم تصویری در واقع دستورات حمل کالاهای بسته بندی شده می باشند و رعایت آنها از مقدمات حفاظت کالا محسوب می گردد. این علائم تصویری بهتر است که روی جعبه و یا کارتن چاپ شوند در غیر اینصورت بوسیله بر چسب روی آنها چسبانده شوند و باید رنگ علائم سیاه باشد.علاوه بر آن هر کدام از علائم تصویری باید در محل مناسب خودش چاپ و یا چسبانده گردد

.

paking10

::   اسکین

در این بسته بندی کالا روی مقوا قرار می گیرد و سپس فیلم پلاستیکی که در اثر حرارت نرم شده از بین تخلخل و سوراخهای ریز موجود یا ایجاد شده در مقوای زیر کالا بر روی مقوا مکش و کشیده می شود، در نتیجه فیلم پلاستیکی دقیقا دور تا دور و کلیه برجستگیها و فرورفتگی های کالا را پوشش می دهد .

 

::   بسته بندی در جعبه های چوبی

بسته بندی در جعبه های چوبی معمولا برای قطعات خیلی سنگین کاربرد داردمثل میل لنگ،سیلندر،گیربکس و …..

 

::   بسته بندی شیرینک پک

این نوع بسته بندی با نوعی فیلم پلاستیکی ضخیم و منقبض شده می باشد که از مزایای این نوع بسته بندی می توان به استحکام ،زیبایی ، سبکی ، امکان تهیه مواد اولیه و ماشین آلات در داخل کشور اشاره نمود

 

::   بسته بندی گروهی قطعات یدکی

بسته بندی گروهی قطعات یدکی بعد از بسته بندی تکی قطعات انجام می شود.بسته بندی گروهی قطعات یدکی بسته بندی ثانویه ای است که برای حمل و نقل آسان قطعات بسته بندی شده و سهولت نگهداری و موجودگیری(انبارگردانی )آنها صورت می گیرد. معمولا بسته های کوچک در اولویت بسته بندی گروهی قرار دارند،و بوسیله این بسته بندی پالت بندی و بسته بندی حمل و نقل قطعات تسهیل خواهد شد و نهایتا مجموعه این بسته بندیها حفظ کیفیت و کمیت قطعات را تا حدود زیادی تضمین نموده و جلوی ضایع شدن آنها را خواهد گرفت.

 

::   روشهای بسته بندی گروهی قطعات

روشهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرندعبارتند از:

 

  • بسته بندی در کارتنهایی موسوم به کارتن مادری(مقوای فلوت دار)
  • شیرینک پک: این نوع بسته بندی با نوعی فیلم پلاستیکی ضخیم و منقبض شده می باشد که از مزایای این نوع بسته بندی می توان به استحکام ،زیبایی ، سبکی ، امکان تهیه مواد اولیه و ماشین آلات در داخل کشور اشاره نمود. از این روش برای بسته بندی برخی از قطعات یدکی استفاده می شود . به عنوان مثال شیشه های اتومبیل را با استفاده از محافظ های ساخته شده از فوم که در لبه های آن قرار می گیرند ،شیرینگ می نمایند.

 

در جدول زیر ابعاد استاندارد کانتینرها قید شده است.

 

نوع حداکثرابعادخارجی به میلیمتر حداقل ابعادداخلی بدون عایق به میلیمتر
طول عرض ارتفاع طول عرض ارتفاع
۱A ۱۲۱۹۲ ۲۴۳۸ ۲۴۳۸ ۱۱۹۹۸ ۲۳۳۰ ۲۱۹۷
۱AA ۱۲۱۹۲ ۲۴۳۸ ۲۵۹۱ ۱۱۹۹۸ ۲۳۳۰ ۲۳۵۰
۱B ۹۱۲۵ ۲۴۳۸ ۲۴۳۸ ۸۹۳۱ ۲۳۳۰ ۲۱۹۷
۱BB ۹۱۲۵ ۲۴۳۸ ۲۵۹۱ ۸۹۳۱ ۲۳۳۰ ۲۳۵۰
۱C ۶۰۸۵ ۲۴۳۸ ۲۴۳۸ ۸۹۳۱ ۲۳۳۰ ۲۱۹۷
۱CC ۶۰۵۸ ۲۴۳۸ ۲۵۹۱ ۸۹۳۱ ۲۳۳۰ ۲۳۵۰
۱D ۲۹۹۱ ۲۴۳۸ ۲۴۳۸ ۸۹۳۱ ۲۳۳۰ ۲۱۹۷

::   روشهای چیدمان بسته ها

بسته ها باید به نحوی چیده شوند که ضمن استفاده از حداکثر فضا، دارای ثبات جانی بوده و سالم به مقصد برسند ، در چیدمان بسته ها بر روی هم نباید بسته های زیرین له و خراب شوند. عدم چیدمان مناسب، حمل و نقل را دچار اشکال می نماید. در اشکال زیر نمونه ای از این چیدمانها ارائه شده است.
paking08

::   نمونه هایی ازنحوه تسمه کشی

paking09